2011-03-23 23:35

0kommentarer

Jag ursäktar för att inte ha uppdaterat er med mer information om projektet då huvudsyftet med denna tråden var att ni ska få följa utvecklingen av mjukvaran.
Sen jag senast gjorde ett inlägg här har följande förändringar gjorts:
1. Programmet har nu en registrerings funktion i separat fönster med samma design som huvudprogrammet har.
Krav för att få skapa konto:
- Du ska ha angett ett användarnamn som används på din egna laptop (en kod med utseendet av OSDE(2 första i förnamn)(2 första i efternamn)(startår på johnbauer)
- Du har angivit en sifferkod som syns på ditt "JB ID" (identifikation och återställningsskäl).
- Ett lösenord som är 11 tecken långt (inga symboler, inga åäö eller siffror).
- En mailadress med formatet [email protected] (din skolmail).
- Du har accepterat uppsatta regler samt avtalet mellan dig och Miracle, referar till manualen, men har även skapat en applikation för att snabbare kunna bläddra genom de olika regler som finns samt avtalet.
- Du har angivit en giltig licenskod som existerar och inte är förfalskad, den kontrolleras mot databasen och
om den inte existerar anses den ogiltig och användaren kommer inte få läggas in. Licenskoden är 17 tecken långt blandat med siffror och tecken, exempelvis: BEE3-HOM3-B4R8-A55V. Dessa koder visar vem som köpt den, vilken typ av användning den kommer relateras med (företag, skola eller organisation).
Om någon av dessa skulle vara fel (i format eller redan existerar) kommer en dialogruta med felet upp samt den komponent innehållande felet kommer få en bakgrundsfärg av färgen (255,128,128 (liknande rödrosa färg)).
2. Du kan få hämta tillbaka ditt lösenord i utbyte mot ditt användarnamn, din sifferkod (från ID) samt din mail.
Anledningar:
Sifferkoden är unik, kan inte finnas fler av och är kopplad till dig, precis som ett id.
SKolmailen är nödvändig för att skicka ett mail som bekräftar att ditt lösenord har blivit hämtat och
om du inte gjort denna åtgärd ska användaren kontakta en mentor eller utvecklare av Miracle.
Ditt användarnamn krävs för att vi ska kunna veta att det är du som har bett om att få lösenordet.
3. En homescreen (som syns nedan).
En sida där du nu får läsa alla din ärenden, samt en inkluderad ärendevy som genom en dubbelklick event visar hela ärendet i en ny dialogruta. Denna ruta innehåller:
Ärendets:
Id, Text (frågan skickad), svaret (om så existerar), tidpunkten den blev inlagd samt besvarad (om besvarad), insändaren, vem som besvarade ärendet och den kategori ärendet sammanfattades som.
Detta är tillgängligt utanför dialogrutan med men inte i ett lika lättläst format.
4. En smidigare och snyggare design på själva panelen som innehåller den funktion som lämnar in och ordnar ärendet.
Vad som syns: automatiskt inkluderat din mailadress kopplad till användaren samt kategorin som valde att sammanfatta ärendet med.
Vad som inte syns: Ditt användarnamn och tidpunkten (nu) (automatiskt inkluderat).
5. Ett verktyg som kollar om din nätverksuppkoppling kan kontakta Miracles server med loggarna och användarna.
Skickar en fråga och kollar om vi kan skapa en kontakt med databasen och kollar om något skulle vara fel och returnerar en lösning på problemet (om fel uppstår returneras en felkod som kan kollas upp mot manualen).
6. Inställningar
Du kan välja om du vill uppdatera din "homescreen" (innehållande ärendena) för att direkt få se vad som ändrats sedan du sist såg på den. (uppdateringsintervall på 3 sekunder). Detta kan slås av och på men standarden är: på.
Du kan välja om du vill se din ärendevy eller inte. Detta medför att den inte uppdateras och inte syns i din "homescreen". Medför inga nackdelar eller fördelar utöver detta.
Inställningsprofiler: Spara dina inställningar för framtida användning (vid inloggning aktiveras alla de sparade inställningarna beroende på vad din profil har sparat).
Du kan välja om du ska visa 10, 15, 20, 25, 30 osv till 100 av dina tidigare ärenden istället för att visa alla samtidigt. Detta sparas också.
7. En förbättrad och felsäker sökfunktion.
Sök mellan alla de ärenden du tidigare lagt in och få enbart den eller liknande resultat i din ärendevy.
Du kan söka på:
Id, besvarad av, text, svar, tid inlagd eller besvarad samt kategorin den sammanfattas som.
8. Logga ut.
Detta tömmer alla värden och döljer allt du har startat inom Miracle. Notera att om du loggar ut kommer allt du tidigare jobbat med försvinna som inte blivit inlagt eller sparat. När du väljer att logga ut kommer den fråga om du är säker på det innan den utför det.
9.Teman
Du kan välja mellan att ha en mörk bakgrundsfärg eller en ljus med färgtemat rött eller blått (255,128,128 eller SteelBlue). Denna färgförändring gäller enbart för listen som på bilderna är röd. All annan text kommer variera i grå nyans för att synas bäst
10. Dölj, visa eller placera listen uppe eller nere.
Om du inte gillar listen som syns längst upp eller inte gillar placeringen så kan du förflytta den antingen längst upp eller längst ner. Beroende på tema inställningar kan den variera i färg.
11. Snabblänkar.
Gillar du inte att klicka fram menyerna längst upp i höger? Då kan du få fram följande snabblänkar: sökfunktion, inställningar, skapa nytt ärende, avsluta och logga ut.
12. Hjälp sektion.
Behöver du en guide? Har du aldrig använt Miracle förrut och undrar hur det används? Då kan du få se en video eller en detaljerad förklaring på hur detta går till. Detta genom att streama via YouTube eller genom ett textfält lokalt (ingen nätåtkomst krävs för text alternativet).
13. Om mig.
En enkel presenation om hur man kontaktar mig (utvecklaren) och intressen samt vad som inspirera mig till att skapa produkten Miracle.
14. Om programmet
Snabb genomgång om vision, ekonomi, ägare, syfte, när det skapades, kostnader osv.
Nuvarande utseende:
http://i54.tinypic.com/2vl4ay9.png
http://i52.tinypic.com/s30q3c.png
http://i51.tinypic.com/21juk94.png
Jag ursäktar för att inte ha uppdaterat er med mer information om projektet då huvudsyftet med denna tråden var att ni ska få följa utvecklingen av mjukvaran.
Sen jag senast gjorde ett inlägg här har följande förändringar gjorts:
1. Programmet har nu en registrerings funktion i separat fönster med samma design som huvudprogrammet har.
Krav för att få skapa konto:
- Du ska ha angett ett användarnamn som används på din egna laptop (en kod med utseendet av OSDE(2 första i förnamn)(2 första i efternamn)(startår på johnbauer)
- Du har angivit en sifferkod som syns på ditt "JB ID" (identifikation och återställningsskäl).
- Ett lösenord som är 11 tecken långt (inga symboler, inga åäö eller siffror).
- En mailadress med formatet [email protected] (din skolmail).
- Du har accepterat uppsatta regler samt avtalet mellan dig och Miracle, referar till manualen, men har även skapat en applikation för att snabbare kunna bläddra genom de olika regler som finns samt avtalet.
- Du har angivit en giltig licenskod som existerar och inte är förfalskad, den kontrolleras mot databasen och
om den inte existerar anses den ogiltig och användaren kommer inte få läggas in. Licenskoden är 17 tecken långt blandat med siffror och tecken, exempelvis: BEE3-HOM3-B4R8-A55V. Dessa koder visar vem som köpt den, vilken typ av användning den kommer relateras med (företag, skola eller organisation).
Om någon av dessa skulle vara fel (i format eller redan existerar) kommer en dialogruta med felet upp samt den komponent innehållande felet kommer få en bakgrundsfärg av färgen (255,128,128 (liknande rödrosa färg)).
2. Du kan få hämta tillbaka ditt lösenord i utbyte mot ditt användarnamn, din sifferkod (från ID) samt din mail.
Anledningar:
Sifferkoden är unik, kan inte finnas fler av och är kopplad till dig, precis som ett id.
SKolmailen är nödvändig för att skicka ett mail som bekräftar att ditt lösenord har blivit hämtat och
om du inte gjort denna åtgärd ska användaren kontakta en mentor eller utvecklare av Miracle.
Ditt användarnamn krävs för att vi ska kunna veta att det är du som har bett om att få lösenordet.
3. En homescreen (som syns i inlägget ovan).
En sida där du nu får läsa alla din ärenden, samt en inkluderad ärendevy som genom en dubbelklick event visar hela ärendet i en ny dialogruta. Denna ruta innehåller:
Ärendets:
Id, Text (frågan skickad), svaret (om så existerar), tidpunkten den blev inlagd samt besvarad (om besvarad), insändaren, vem som besvarade ärendet och den kategori ärendet sammanfattades som.
Detta är tillgängligt utanför dialogrutan med men inte i ett lika lättläst format.
4. En smidigare och snyggare design på själva panelen som innehåller den funktion som lämnar in och ordnar ärendet.
Vad som syns: automatiskt inkluderat din mailadress kopplad till användaren samt kategorin som valde att sammanfatta ärendet med.
Vad som inte syns: Ditt användarnamn och tidpunkten (nu) (automatiskt inkluderat).
5. Ett verktyg som kollar om din nätverksuppkoppling kan kontakta Miracles server med loggarna och användarna.
Skickar en fråga och kollar om vi kan skapa en kontakt med databasen och kollar om något skulle vara fel och returnerar en lösning på problemet (om fel uppstår returneras en felkod som kan kollas upp mot manualen).
6. Inställningar
Du kan välja om du vill uppdatera din "homescreen" (innehållande ärendena) för att direkt få se vad som ändrats sedan du sist såg på den. (uppdateringsintervall på 3 sekunder). Detta kan slås av och på men standarden är: på.
Du kan välja om du vill se din ärendevy eller inte. Detta medför att den inte uppdateras och inte syns i din "homescreen". Medför inga nackdelar eller fördelar utöver detta.
Inställningsprofiler: Spara dina inställningar för framtida användning (vid inloggning aktiveras alla de sparade inställningarna beroende på vad din profil har sparat).
Du kan välja om du ska visa 10, 15, 20, 25, 30 osv till 100 av dina tidigare ärenden istället för att visa alla samtidigt. Detta sparas också.
7. En förbättrad och felsäker sökfunktion.
Sök mellan alla de ärenden du tidigare lagt in och få enbart den eller liknande resultat i din ärendevy.
Du kan söka på:
Id, besvarad av, text, svar, tid inlagd eller besvarad samt kategorin den sammanfattas som.
8. Logga ut.
Detta tömmer alla värden och döljer allt du har startat inom Miracle. Notera att om du loggar ut kommer allt du tidigare jobbat med försvinna som inte blivit inlagt eller sparat. När du väljer att logga ut kommer den fråga om du är säker på det innan den utför det.
9.Teman
Du kan välja mellan att ha en mörk bakgrundsfärg eller en ljus med färgtemat rött eller blått (255,128,128 eller SteelBlue). Denna färgförändring gäller enbart för listen som på bilderna är röd. All annan text kommer variera i grå nyans för att synas bäst
10. Dölj, visa eller placera listen uppe eller nere.
Om du inte gillar listen som syns längst upp eller inte gillar placeringen så kan du förflytta den antingen längst upp eller längst ner. Beroende på tema inställningar kan den variera i färg.
11. Snabblänkar.
Gillar du inte att klicka fram menyerna längst upp i höger? Då kan du få fram följande snabblänkar: sökfunktion, inställningar, skapa nytt ärende, avsluta och logga ut.
12. Hjälp sektion.
Behöver du en guide? Har du aldrig använt Miracle förrut och undrar hur det används? Då kan du få se en video eller en detaljerad förklaring på hur detta går till. Detta genom att streama via YouTube eller genom ett textfält lokalt (ingen nätåtkomst krävs för text alternativet).
13. Om mig.
En enkel presenation om hur man kontaktar mig (utvecklaren) och intressen samt vad som inspirera mig till att skapa produkten Miracle.
14. Om programmet
Snabb genomgång om vision, ekonomi, ägare, syfte, när det skapades, kostnader osv.
Ny design kommer skickas in idag (ca 2 minuter).

Kommentera

Publiceras ej